Yönetmen Sinan Çetin, bir zamanlar bu toprakların insanlarının hayat tarzından kültürüne ve dinlediği müziğe varıncaya kadar hemen her şeye müdahil bir otoritenin yaptıklarını beş dakikalık bir kısa filmde anlatırken yapımın isminde 'Mutlu ol! u bir emirdir`i tercih etmişti. Haddizatında mutlu olmak emir kipinde mühim mesele!

Mutlu Et Mutlu Ol

Günümüzde şirketler herkese lazım gelen mutluluk temasını özne olarak kullanıyor. Bu bağlamda Yıldız Holding de geçtiğimiz ay 'Mutlu Et Mutlu Ol Günü'nü, Çeşitlilik, Fırsat Eşitliği ve Sanat` temalarıyla kutlamıştı.

`height=
Yazarımız İbrahim Ethem Gören Çamlıca da Yıldız Holding Yerleşkesinde

17 Kasım Perşembe günü Yıldız Holding`in Çamlıca Kampüsü`nde düzenlenen söz konusu etkinliğe müessesenin Yönetim Kurulu Ü yesi Murat Ü lker, bu satırların yazarını davet etmişti. Mezkû r tarihte Cizre`de bulunmamız hasebiyle katılamadığımız programa ve söz aynı gün hizmete açılan Yıldız Holding Çağdaş Sanat Koleksiyonunun yeni sergi binasına ve eserlere değinmenin vakt-i merhû nu bugüneymiş.

Önce, Mutlu et Mutlu Ol Günü`ne nazar edelim. Her yıl Kasım ayının üçüncü Perşembe günü, Yıldız Holding Ailesi için önemli ve heyecanlı bir gün, 'Mutlu Et Mutlu Ol Günü' olarak telakkî ediliyor.

`height=

'Her lokmada tüm dünyaya mutluluk vadetmek.'

Holding, Mutlu Et Mutlu Ol Günü`nü ilk olarak 2014 yılında Ü lker in 70. Kuruluş yılı vesilesiyle kutlamaya başlamış. Vâkıası şöyle: 1944 yılında ağabeyi ile birlikte Ü lker i kuran merhum Sabri Ü lker in, 'her insanın mutlu bir çocukluk geçirme hakkı vardır' sözünden yola çıkılarak Mutlu Et Mutlu Ol mottosunu belirlenmiş ve böylelikle 'gün'ü kutlanmaya başlamış. Akabinde de mutlu et ve mutlu ol`un felsefesi teşekkül etmiş:  'Bizim özümüzde, değerlerimizde mutlu etmek var. Tam da bu yüzden bisküvi, çikolata ve şekerleme işimizi bir araya getirdiğimiz Pladis in ana fikri: 'her lokmada tüm dünyaya mutluluk vadetmek.'

Bir kişiden bir diğerine yani elden ele` geçebilecek en değerli şeyin mutluluk olduğuna inanıyoruz. Buradan hareketle, Mutlu Et Mutlu Ol`u son iki yıldır global olarak kutluyoruz ve mutluluğumuzu Çin`den Ortadoğu`ya, Afrika`dan Amerika`ya 50 bin kişilik Yıldız Holding Ailesi`nin hepsiyle paylaşıyoruz.

Bu yıl odağımızda çocuklar var. 17 Kasım günü, dünyanın her yerinden çalışanlarımız mutlu çocukluk anıları yaratmak için çaba gösterdi. Şirketlerimizin bir kısmı çocuklarımıza oyuncak bağışladı, bir kısmı kitap hediye etti. Bazı şirketlerimiz de verdikleri farklı desteklerle çocukların mutluluğuna katkıda bulundu.

Mutluluklar paylaştıkça çoğalır!

Biz, çalışanlarımızın, iş ortaklarımızın, komşularımızın ve tabii ki içinde yaşadığımız toplumun mutlu olmasını istiyor ve bunun için çalışıyoruz. Küçük ve kıymetli iyiliklerin, alınan hediyelerin mutluluklara dönüştüğüne, mutluluğun ise paylaştıkça arttığına inanıyoruz.

Haydi, siz de birini mutlu etmek için ufak bir şey yapın!

İşte Mutlu Et Mutlu Ol Günü`müz de tam bunu ifade ediyor. Haydi, siz de birini mutlu etmek için ufak bir şey yapın, söz konusu mutluluk olunca ne kadar çok o kadar iyi!'

Bu yıl Çeşitlilik, Fırsat Eşitliği ve Sanat` temalarıyla kutlanan 'Mutlu Et Mutlu Ol Günü' Yıldız Holding`in yurt içi ve yurt dışı operasyonlarındaki 70 bini aşkın çalışanını yine bir araya getirdi. 

Yıldız Holding Sanat Koleksiyonu`na ev sahipliği yapan yeni sergi salonunun açılışının da yapıldığı Mutlu Et Mutlu Ol Günü`nde, Yıldız Holding çalışanlarının katılımıyla düzenlenen kermesin geliri LÖSEV`e bağışlandı. 

Yıldız Holding çalışanlarından oluşan koronun âvâzıyla şenlenen Mutlu Et Mutlu Ol Günü`nde, çalışanlar gün boyunca Çeşitlilik ve Kapsayıcılık` konusunda pek çok farklı atölyeye katılarak kampüsün duvarlarına mutluluk temalı grafiti yaparak müşterek bir çalışmaya imza attı.

`height=

Yıldız Holding Sanat Koleksiyonu yeni sergi salonunda ziyarete açıldı

Toplumu ortak bir paydada bir araya getiren ve kültür dünyasına yön veren projelerde yer almaya özen gösteren Yıldız Holding, Çamlıca`daki yeni sergi salonunu da Mutlu Et Mutlu Ol Günü`nde açtı. Kısa süre önce kalıcı olarak sergilenmeye başlanan geleneksel Türk-İslam sanatı eserlerinin yanı sıra, Yıldız Holding Sanat Koleksiyonu`na ait çağdaş eserler de bundan böyle dâimi olarak bulunacakları binada sanatseverlerin beğenisine sunulacak.  

Tütüncü: 'İnsanlığa katkıda bulunduğumuz ölçüde başarılı sayılabiliriz'

Mutlu et Mutlu Ol Günü`nde Türkiye`de doğup, dünyanın köklü şirketlerini bünyesine katarak büyüyen Yıldız Holding`in, müşterileriyle, tüketicileriyle, çevreyle, toplumla ve doğayla kurduğu kapsayıcı ilişkide çalışanların önemli bir yer tuttuğunu vurgulayan Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve CEO`su Mehmet Tütüncü şunları ifade etti: 'Mutlu Et Mutlu Ol anlayışı, bizlere kurucumuz merhum Sabri Ü lker`den miras kalan bir felsefe. Çalışanlarımızın da bize kattığı güçle, daima insanların mutluluğunu hedefliyoruz. Mutlu Et Mutlu Ol Günü bir yıl boyunca yaptığımız sosyal sorumluluk faaliyetlerini hep birlikte kutladığımız bir gün olarak kurumsal kültürümüzde önemli bir yere sahip. Her sene olduğu gibi 2022`de de değerlerimizin rehberliğinde ve kurumsal vatandaşlık bilinciyle toplumun ihtiyaçlarına çözüm üretme sorumluluğumuza ortak olan tüm çalışanlarımıza teşekkürlerimi sunuyorum.'

Eserler yerini buldu!

Yıldız Holding`in çağdaş sanat eserleri 17 Kasım 2022 gününe tarihlenen 'Mutlu Et Mutlu Ol Günü`nde açılışı yapılar yeni sergi binasında kendileri için bizzat Murat Ü lker tarafından tesbit edilen yerlerine konuşlandı! Biz de epeydir merak ettiğimiz eserleri görmek için yolumuzu Çamlıca`ya düşürdük.

Konuşan Yazılar Çamlıca`da!

Yıldız Holding`in Çamlıca Kampüsü`nde hâlihazırda iki müstakil binada sanat eserleri sergileniyor. Takip edenlerin bileceği üzere her yıl Ramazan ayında geleneksel İslam-Türk sanatlarının en güzel örneklerini sanatseverlerle buluşturan Yıldız Holding, geçtiğimiz yıl  11 ay`ın sultanı oruçayı`nı özel bir sergiyle selâmlamıştı. 14 Nisan 2022 Perşembe günü Yıldız Holding`in bundan böyle Klasik Eserler Sanat Galerisi` adıyla tarif edilecek sanat galerisinde gerçekleştirilen serginin açılış programına katılarak intibalarımızı 'Konuşan Yazılar Çamlıca`da!' serlevhasıyla okuyucularımızın irfanına arz etmiştik. Dileyen kârî lerimiz ilgili yazıya https://bit.ly/3uIGgWC linki üzerinden ulaşabilir. 

`height=

Yıldız Holding Çağdaş Eserler Sanat Galerisi, Klasik Eserler Sanat Galerisi`yle aynı avluyu paylaşıyor. Ü çkatlı binanın hemen her alanı efektif bir şekilde değerlendirilerek eserler belli bir âhenk ve uyum sırasına göre yerleştirilmiş.

Hudâyinâbit sanatkâr olunmaz!

Sanat eseri muhakkak ustalıkla ve dahi edeple, insanlıkla irtibatlı. Ustalar ise ancak usta eliyle usta oluyor. Hudâyinâbit sanatkâr olunmaz! Ressam da, heykeltıraş da, hattat da, ebrucu da, tezhipçi de bir ustaya dayanır. Hâsılı ustasız sanatkâr olunmuyor. Ustasız ebrû cu olunmaz, hudâyinâbit ebrû cu olamazsınız, ebrû yu kendi kendinize öğrenemezsiniz. Sanatta bir rehber lazım gelir. Usta öğrencisinin yolunu kısaltıp kolaylaştırır. Sanatkâr adayının üstadı nezdinde kısaltacağı yol varken, hoca tanımazsa, yolun, sanatın büyüklerini reddederse yahut 'iyi ki bir ustaya varmamışım' derse yıllarca kendi başına olduğu yerde dolanıp durur!

Eserin bir ruhu vardır!

Eserin bir ruhu vardır! Ustanın elinden çıkan eserde evvelemirde ruh göze çarpıyor. Siz belli belirsiz bir zaviyeden esere baktığınızda gözbebeklerinizde keşfettiğiniz estetik, aslında bahsettiğimiz ruhtan başka bir şey değil. Bu cümleden olarak Yıldız Holding Çağdaş Eserler Koleksiyonu`na ayrı bir mânâ ve lâhû ti bir mû sikî ahengi katan müsennâ gelincik ebrusuna dikkatlice bakanlar öncelikle ustasının edebini, ustanın ustasının duruşunu, ahlâkını, onun ustasının sabrını, onun ustasının ihlâsını,  onun da ustasının sanat ve zanaat kabiliyetini görür. 

`height=
Müsenna gelincik ebrûsu-Uğur Taşatan

Bu sadece bir gelincik ebrusu değil!

Bu sadece bir gelincik ebrusu değil, çağdaş sanat eserleri arasında bir sığınma sahnesi de değil. Bunların hepsinden çok öte bir şey. Bir mâna, bir tılsım. Bir hakikat; Türk ebrusunun emin ve ehil ellerde dünden bugüne ve belki en mühimi de bugünden yarına olduğu öve olması gerektiği gibi taşınacağının alametifarikası. İhsan Oturmak`ın tuval üzerine yağlı boyayla işlediği Görünmeyene Dair/Regarding the Unseen` isimli tablosu aslında tam da bu noktada anlatmak istediklerime tercüman oluyor. 

 lâ keyfiyeti hâiz gelincik ebrusunu teknesinden çıkarmaya muvaffak kılınan ebrucu Uğur Taşatan`a çalışmasının fotoğrafını kendisinde gönderdiğimde Yıldız Holding koleksiyonunda bir eserinin olduğunu öğrendi. Eserler müteharrik, dolaşıp duruyor. Sanat piyasasında da görünmeyen bir el var. Eserler günler gibi koleksiyonlar arasında seyahat ediyor.

Mânâ arayışı;

Eserin, boyanın, rengin, fırçanın, kalemin, malzemenin ustası sanatkârlar bir mânâ arayışında. Sanat mevcut kabiliyetin ve dahi bu kabiliyeti ortaya çıkaran hissiyatın duyguların, neşe ve hüzün atmosferinin anlatıldığı bir platformda hüsn-i hat gibi, tezhip gibi, ebru gibi, resim gibi, çini ve seramik gibi kullanılmasından başka bir şey değil! Arz ettiğimiz kabiliyetin dışa vurmasında belli nüanslar, ritimler ve hissiyatı uyandıran hareketler ise estetiğinin derecesini tayin ve tesbit ediyor.

'O mânâyı bul da bul ille İstanbul`da bul'

Ü stad Necip Fazıl Kısakürek O mânâyı bul da bul ille İstanbul`da bul` derken yerden göğe kadar haklı. Çamlıca`da üçkatlı bir modern sergi salonunda eserleri el ele tutuşarak mutluluk şarkıları söyleyen sanatkârlar da kâh Ayasofya`yı, kâh Emirgan`ı, kâh Sarayburnu`nu, Cihangir`i, kâh Pendik`i, Rumeli ve Anadoluhisarı`nı Piyerloti`yi, Küçüksu`yu, Topkapı`yı resmederken -Bedri Baykam İstanbul Efsaneleri: HaliçIstanbul Legends: Golden Horn  isimli çalışmalarını 4D tekniği ile işlerken- her nefeste gayriihtiyari O`nun adını zikrediyor ve dahi Tophane`de Kâdirî Â sitânesi`nden yükselen gür âvâzı, 'hû ' nida(s)ını eserine nakşediyor!

`height=

Suya müteveccih özlem;

Çamlıca`daki eserlere bir daha, bir daha nazar ediyoruz. Tekkeler, camiler, sebiller ve mezarlıklarla müzeyyen yedi tepeli şehrin mimari kurgusunda boğaz, Haliç, Küçüksu ve her nasılsa hâlâ yerli yerinde durmayı başaran sebillerin bakır kurnaları sanatkârların suya olan özlemini esere yansıtıyor.

`height=
Laurence Jenkell-Bonbon

Akşama Babacığım Unutma Ü lker Getir!

Burhan Doğançay, 'Akşama Babacığım Unutma Ü lker Getir'i resmederken aslında mutluğun resmini çizmiş. Merhum Burhan Usta, Türk resim tarihinde bir eseri oldukça mühim bir meblağa alıcı bulan ressam olarak tarihe geçen bir isim;  

Eser, kalıyor, sanatkârı göçüyor. Burhan Usta`ya rahmet olsun.

-Gözlerim, onlarca eser arasında- bu ismin, daha önce, Yıldız Holding`in Yönetim Kurulu odasında birkaçkez inceleyerek hafî sırrını keşfetmeye çalıştığım Mavi Senfonisi`ni aradı. Lakin o, yerinden memnun olmalı ki yeni binada yerlerini kardeşlerine Doğançay ın sair muhteşem çalışmalarına bırakmış. Ne diyelim: Eser, kalıyor, sanatkârı göçüyor. Burhan Usta`ya rahmet olsun.

`height=
Bir Ahmet Güneştekin klasiği

Ve; Ahmet Güneştekin;

Ve Ahmet Güneştekin; Enstelasyonlarına topyekû n geçmişi Mezopotamya`yı, kadim medeniyetleri, alın terini, emeği, yaşanmışlıkları Anadolu kıtası büyüklüğündeki gönül diliyle aktarırken çalışmalarına remz sadedinden gökten bir parça iliştiren Ahmet Güneştekin`in ustalığa, ince bir zekâ ve kuvvetli bir belâgat yüklü çalışmaları eleştirmenlerin daha yoğun ilgi ve nazarını bekliyor. 

Ve; Turqueerie;

Turqueerie için ne diyelim! Türk aşkı mı, modası mı, hayranlığı mı? Türk ve Türklük aşkı diyelim en iyisi!

Şairinden yazar ve ressamına kadar pek çok Avrupalı seyyah Osmanlı coğrafyasını ve bâhusus İstanbul`u gizemli, etkileyici ve ilginçbularak yolunu bir şekilde buraya Osmanlı Cihan Devleti`nin payitahtına düşürdüğünü biliyoruz. Bunlar genelde varlıklı Avrupalılar(dı). Bundan sadece birkaçasır önce Avrupa`dan İstanbul`a yapılan seyahatler mahzâ bir itibar ve kültürlenme vesilesi kabul ediliyordu. İşte Turqueerie, böylesi yoğun gidiş gelişlerle zaman içerisinde güzel sanatlarda ve mimaride bir akım olarak ortaya çıktı.  

Avrupalı entelektüel şahsiyetler, şairler, yazarlar, ressamlar vb. memleketlerinde neşvünema bulan arz ettiğimiz ilgiyi, aşkı, modayı, merakı tatmin edecek çalışmalara imza atmak üzere İstanbul`da uzun süreler bulundu ve burada resim yaptı, şiir yazdı, gravürler nakşetti.  

Ve; Fabius Bres;

Sözü, Çamlıca`da, Yıldız Holding Koleksiyonu`nda eserleriyle yaşamakta olan Fabius Bres`e getirelim. 19`uncu yüzyılın orta yerinde 5 yıl boyunca İstanbul`da bulunan sanatkâr birçok manzara resmini tuvallerine aktarırken günün birinde eserlerine Murat Ü lker`in sahip çıkacağını tabii ki bilmiyordu! 

Ve; Ustalar geçidi;

Koleksiyonun 200+ eserine adlarını buraya kaydettiğimiz ustalar imza atmış. Ebru Döşekçi, Ardan Özmenoğlu, Cleon Peterson, Mübin Orhon, Bedri Baykam, Sarah Morris, Peter Zimmerman, Suat Akdemir, İhsan Oturmak, Ahmet Güneştekin, Burhan Doğançay, Tosun Bayrak, Gonkar Gyatso, Serhat Kiraz, Mark Kostabi, Ekrem Yalçındağ, Mithat Şen, Kemal Önsoy, Pablo Picasso, Eren Eyüboğlu, Aliye Berger, Avni Memedoğlu, Ali Demir, Muhsin Kut, İdil İlkin, Salih Erimez, Abidin Dino, Timur Kerim İncedayı, Kübra Cephe, Devrim Erbil, Tarık Tolunay, Yener Boran, Cumhur Koraltürk, İbrahim Çallı, Ali Cemal, Adolphe Bachmann, Germain Fabius Brest, Sab Carelli, Jules Louis, Philippe Coignet, Hayri Çizel, Diyarbakırlı Tahsin, M. Rueffi, S. Freeman, Muhterem Oma, Uğur Taşatan, Ahmet Fazıl Aksoy, Nuri İyem, Salih Acar, Hüseyin Rıfat Çeteci, Şerif Renkgörür, Xoprak, Pertev Boyar, Celal Esat Erseven, Soraphonoj, Ahmet Uzelli, Kadri Aytolon, Sabri Akça, Hasan Kavruk, Malik Aksel, Binbaşı Tevfik, Salim Özüdoğru, Turan Erol, Thomas Gibbs, Laurence Jenkell, Sarkis, Ivan Navarro, Hasan Kavruk, Ferruh Başağa, Mircea Cantor, Ara Güler, Patricia Couton, Andreas Lutherer, A. Sumer, B. Yusuf Yavaşça;

`height=
Nuri İyem-Yüzler serisinden

Ve; Teknikler;

Yukarıda isimlerini tek tek tâdât ettiğimiz 75 usta ve dahi soyadları bilinmeyen Veysel ve Ahmet usta eserlerini otuz sekiz farklı teknikle icra etmeye muvaffak kılınmışlar. Ustaların avuçlarının içinden geçen tekniklere de teberrüken değinelim: Polyester, cam üzerine yağlı boya yerleştirme, kâğıt üzerine guaj boya, tuvale marufle kraft kağıt üzerine yağlı boya, 4D, origami, tuval üzerine epoksi, tuval üzerine karışık teknik, tuval üzerine yağlı boya, tuval üzerine akrilik, tuval üzerine yağlı boya, tuval üzerine sulu boya, patchwork, aubusson duvar halısı, serigrafi üzerine karışık teknik, neonlu yerleştirme, pleksi üzerine şasiye gerilmiş parşömen ve altın varak, kağıt üzerine litografi, kromojenik baskı, alukobond üzerine diasec, alukobond üzerine kromojenik baskı, kâğıt üzerine çini, kâğıt üzerine çini mürekkebi, kâğıt üzerine çizim, kâğıt üzerine yağlı boya, kâğıt üzerine sulu boya, kâğıt üzerine karışık teknik, ahşap üzerine yağlı boya, kontrplak üzerine yağlı boya, noktalama tekniğiyle çizim, ebru, litografi, seramik, resimli kâğıt üzeri 24K varak altın, fotoğraf, karışık teknik ve duralit üzeri yağlı boya;

`height=

Eserlerin de hikâyeleri vardır;

Eserlerin de uzun ya da kısa bir ömürleri ve bu ömürlere müstenit hikâyeleri vardır. Eseri anlamlı kılan işte bu hikâyelerdir. Bir teşehhüt miktarınca bulunduğumuz Yıldız Holding yerleşkesinde bunlardan birkaçına değindik. Hikâyelerin devamı Çamlıca da;  

Mutlu ol, bu bir emirdir!

Güzelle ve güzelliklerle irtibatı olanlar Yıldız Holding koleksiyonlarındaki sanat eserlerine dijital mecralardan da ulaşabilmeli. Çünkü mutluluk da vuslat gibi ulaşınca, kavuşunca başlıyor! Mutluluklar paylaşıldıkça çoğalırken yönetmen son kelâmı söylüyor: 'Mutlu ol, bu bir emirdir!'  

Yazı No: 451